Public Transport

JETAS ärendehanteringssystem används i dag inom kollektivtrafiken för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och tågstationer.

Jetas PT har utvecklats specifikt mot kollektivtrafikbranschen i samarbete med Västra Götalandsregionen, Chalmers Industriteknik, Primär och Skånetrafiken. Målet var att utveckla funktioner efterfrågade inom kollektivtrafiken så som: ruttoptimering, analys av skadegörelse, hantering av tillfälliga trafikomläggningar, felanmälningar med automatiska polisrapporter.

Miljövänligt och enkelt

Systemet är webbaserat och driftpersonal använder sin telefon och en app för alla uppgifter. Med ett papperslöst system förenklas kommunikation och planering. Dessutom ger det miljö- och kostnadsbesparingar.

– Miljöbesparing
Med ruttoptimering sparas miljö och drivmedel.

– Skadegörelseanalys
Snabb och interaktiv rapportering i en karta med statistik och grafer över skadegörelse, klotter, kostnader m.m. Du väljer själv vad du vill se!

– Hållplatsbesiktning
Tekniker och operatörer (alla du väljer) kan skapa arbetsorder direkt på plats. Ger full överblick och uppföljning på arbete som inte kan eller bör schemaläggas.

– Dashboard
Ger momentan status på allt planerat arbete. Det första du ser när du öppnar systemet.

– Felanmälan
Alla som upptäcker fel eller brister kan skapa en felanmälan direkt på plats, enkelt och papperslöst. Helpdesk kan registrera ärenden direkt i systemet.

– Inventering
Med vårt system kan du utföra både fullständiga inventeringar och uppdatering av befintlig information, vilket synkas med befintliga register i JETAS. Inventeringen görs genom en kombination av fotografering av objekt, drop-down lista, kryssrutor och fritext. Rapporter kan hämtas i realtid på t.ex. antal utförda inventeringar under en vald tidsperiod eller de senast utförda. Rapporter kan även filtreras på tid, plats och utrustning.

– Synkronisering med Rebus
JETAS kan vid behov interagera med Rebus för automatisk synkronisering och uppdatering av hållplatsregister.

Nöjda resenärer

De som använder systemet idag säger att kundnöjdheten ökat markant samtidigt som antalet felanmälningar från resenärerna minskat drastiskt. Systemet ger full överblick över alla objekt och arbeten – inga ärenden glöms bort.

Så här ser JETAS för PT ut


Ruttoptimering – hur fungerar det?

– JETAS skickar ut arbetsordrar till driftpersonalens smartphones om vilka byggnader/hållplatser/stationer m.m. som ska besökas och vad som ska göras och när. (städ, reparation, underhåll mm.)
– Arbetsorderna innehåller en hel rutt med flera byggnader/hållplatser som i JETAS har optimerats med en knapptryckning för bästa körväg.
– Om det finns annan arbetsorder inom en viss angiven sträcka är det möjligt att få besked om detta, åtgärda denna och sedan återvända till den optimerade rutten.
– Kvalitet och närvaro kan kontrolleras med streckkoder eventuellt RFID/NFC tagg på varje objekt

De huvudsakliga arbetsuppgifterna för en hållplatstekniker är visserligen praktiska. Men allt som inte handlar om att ta hand om busskurer gör Rasmus Helander direkt i mobiltelefonen.

Testimonial Håller rent med kvast och mobil
Håller rent med kvast och mobil
Primär Infrastruktur

Att alla jobbar med samma ärende i ett system har minskat antalet mail markant. Vi kommunicerar i Jetas om det tex behöver göras en beställning på en ny topp eller ellips.

Testimonial Eva Klingstedt
Eva Klingstedt
Trafikutvecklare, Skånetrafiken


I samarbete med



Ny storsatsning för Public Transport!!

Vi har nu startat upp ett större projekt som ska pågå  hela 2015 ut.

Jetas vidareutvecklar i samarbete med Västra Götalandsregionen, Chalmers Industriteknik, Chalmers Universitet, BOID, Skånetrafiken samt Primär Fastighetsförvaltning det pågående användandet av JETASMETODEN.

Vårt system används sedan våren 2013 som kvalitets- och planeringsverktyg samt styrmedel för underhåll och skaderapportering av över 7.000 busskurer och tågperronger i 33 kommuner.

JETAS har fått VGR-stöd med 500.000 kr för att bl.a. vässa rapportdelen och skapa interaktiva kartor, inte minst för att kunna förebygga skadegörelse och skapa ökad trygghet.


Page 6 of 6« First...23456