Public Transport

JETAS ärendehanteringssystem används i dag inom kollektivtrafiken för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och tågstationer.

Jetas PT har utvecklats specifikt mot kollektivtrafikbranschen i samarbete med Västra Götalandsregionen, Chalmers Industriteknik, Primär och Skånetrafiken. Målet var att utveckla funktioner efterfrågade inom kollektivtrafiken så som: ruttoptimering, analys av skadegörelse, hantering av tillfälliga trafikomläggningar, felanmälningar med automatiska polisrapporter.

Miljövänligt och enkelt

Systemet är webbaserat och driftpersonal använder sin telefon och en app för alla uppgifter. Med ett papperslöst system förenklas kommunikation och planering. Dessutom ger det miljö- och kostnadsbesparingar.

– Miljöbesparing
Med ruttoptimering sparas miljö och drivmedel.

– Skadegörelseanalys
Snabb och interaktiv rapportering i en karta med statistik och grafer över skadegörelse, klotter, kostnader m.m. Du väljer själv vad du vill se!

– Hållplatsbesiktning
Tekniker och operatörer (alla du väljer) kan skapa arbetsorder direkt på plats. Ger full överblick och uppföljning på arbete som inte kan eller bör schemaläggas.

– Dashboard
Ger momentan status på allt planerat arbete. Det första du ser när du öppnar systemet.

– Felanmälan
Alla som upptäcker fel eller brister kan skapa en felanmälan direkt på plats, enkelt och papperslöst. Helpdesk kan registrera ärenden direkt i systemet.

– Inventering
Med vårt system kan du utföra både fullständiga inventeringar och uppdatering av befintlig information, vilket synkas med befintliga register i JETAS. Inventeringen görs genom en kombination av fotografering av objekt, drop-down lista, kryssrutor och fritext. Rapporter kan hämtas i realtid på t.ex. antal utförda inventeringar under en vald tidsperiod eller de senast utförda. Rapporter kan även filtreras på tid, plats och utrustning.

– Synkronisering med Rebus
JETAS kan vid behov interagera med Rebus för automatisk synkronisering och uppdatering av hållplatsregister.

Nöjda resenärer

De som använder systemet idag säger att kundnöjdheten ökat markant samtidigt som antalet felanmälningar från resenärerna minskat drastiskt. Systemet ger full överblick över alla objekt och arbeten – inga ärenden glöms bort.

Så här ser JETAS för PT ut


Ruttoptimering – hur fungerar det?

– JETAS skickar ut arbetsordrar till driftpersonalens smartphones om vilka byggnader/hållplatser/stationer m.m. som ska besökas och vad som ska göras och när. (städ, reparation, underhåll mm.)
– Arbetsorderna innehåller en hel rutt med flera byggnader/hållplatser som i JETAS har optimerats med en knapptryckning för bästa körväg.
– Om det finns annan arbetsorder inom en viss angiven sträcka är det möjligt att få besked om detta, åtgärda denna och sedan återvända till den optimerade rutten.
– Kvalitet och närvaro kan kontrolleras med streckkoder eventuellt RFID/NFC tagg på varje objekt

De huvudsakliga arbetsuppgifterna för en hållplatstekniker är visserligen praktiska. Men allt som inte handlar om att ta hand om busskurer gör Rasmus Helander direkt i mobiltelefonen.

Testimonial Håller rent med kvast och mobil
Håller rent med kvast och mobil
Primär Infrastruktur

Att alla jobbar med samma ärende i ett system har minskat antalet mail markant. Vi kommunicerar i Jetas om det tex behöver göras en beställning på en ny topp eller ellips.

Testimonial Eva Klingstedt
Eva Klingstedt
Trafikutvecklare, Skånetrafiken


I samarbete med



Nu kan du beställa Jetas moduler via Forsler och Stjerna

Jetas kan nu beställas genom Forsler och Stjernas webbtjänst som ett tillägg till deras befintliga avtalsstruktur. Detta gör det enklare då inget nytt avtal behöver tecknas om du redan har ett med Forsler och Stjerna. Genom att lägga till Jetas ärendehanteringssystem så får du tillgång till inventering, ärendehanteing, rondering, felanmälan samt kvalitetssäkring av alla beställda och avtalade arbeten.



Glaskross, klotter och vandalisering inom Göteborgs Stad kostade kommunen 28 miljoner kronor år 2023


Under 2023 drabbades Göteborgs Stad av omfattande skadegörelse i form av glaskross, klotter och annan vandalisering. Enligt Göteborgs Stads årsstatistik av egendomsskador och brandhändelser för 2023 kostade detta staden totalt 28 miljoner kronor att reparera och underhålla. Skadegörelsen har inte bara ekonomiska konsekvenser utan påverkar även stadens trygghet och invånarnas upplevelse av den offentliga miljön.

För att hantera dessa problem mer effektivt använder redan ett flertal Regioner Jetas ärendehanteringssystem, ett verktyg som revolutionerar hur felanmälningar och skadeanmälningar på hållplatser hanteras. Detta system gör det möjligt för stadens personal och entreprenörer att snabbt rapportera incidenter och säkerställer att dessa åtgärdas omedelbart.

Jetas ärendehanteringssystem: En snabb respons på skadegörelse

Jetas ärendehanteringssystem erbjuder en plattform där anmälningar om skador och vandalism kan registreras, spåras och åtgärdas snabbt och effektivt. När t.ex. en hållplats blivit utsatt för glaskross eller klotter, kan detta rapporteras direkt via systemet, vilket skickar en omedelbar notis till aktuell service entreprenör. Tack vare Jetas kan ärenden prioriteras och delegeras till rätt enhet utan fördröjning, vilket gör att reparationer kan inledas så snart som möjligt.

Minska vandaliseringen med Broken Windows-teorin

Enligt den så kallade ”Broken Windows”-teorin kan snabb reparation av skador minska risken för ytterligare skadegörelse. Teorin föreslår att när ett område hålls rent och skador omedelbart åtgärdas, minskar det sannolikheten för att området utsätts för ytterligare brott och vandalism.

Jetas ärendehanteringssystem är utformat med detta i åtanke. Genom att tillåta snabb respons på rapporterad skadegörelse, kan Göteborg hålla sina hållplatser och perronger i gott skick. Detta fungerar avskräckande för potentiella vandaler och bidrar till att upprätthålla en mer positiv och säker offentlig miljö.



Jetas förvärvas av Addnode Group AB

Göteborg, den 11 januari 2024 – Addnode Group AB, ett internationellt bolag med över 2000 anställda och ledande inom digitalisering av samhället, meddelar idag förvärvet av Jetas Quality Systems AB. Syftet med förvärvet är att stärka kunderbjudandet inom Persontrafik och öka utvecklingsresurserna för att ge ännu bättre service till våra kunder.

Jetas Quality Systems AB är nu ett systerbolag till Forsler och Stjerna AB, som är Sveriges ledande mjukvaruutvecklare för planering av kollektivtrafik, skolskjuts och trafikinformation. Forsler och Stjerna AB är mest kända för sin framstående produkt Rebus.

Med detta förvärv blir Addnode Group AB och dess dotterbolag, tillsammans med Jetas och Forsler och Stjerna AB, den största aktören i Sverige inom området mjukvara för drift och planering avseende Persontrafik. Detta möjliggör en kraftfull samverkan och ger företagen möjlighet att dra nytta av sina gemensamma styrkor och resurser.

”Vi är glada över att Jetas Quality Systems AB blir en del av Addnode Group-familjen. Detta förvärv stärker vår position inom Persontrafik och ger oss möjlighet att erbjuda ännu mer innovativa lösningar till våra kunder.” säger Thomas Planhage, Grundare för Jetas Quality Systems AB.

Med Addnode i ryggen får vi också möjlighet att vidareutveckla våra funktioner för fastighetsunderhåll, så som t.ex. felanmälan och ärendehantering. Vi kan nu svara upp mot ökade krav från större fastighetsägare, inte minst gällande integrationer. Detta ger oss även möjlighet att delta i större offentliga upphandlingar.

För mer information om Addnode Group AB och dess dotterbolag, besök addnode.com.

Om Addnode Group AB
Addnode Group AB är ett internationellt bolag med 2000 anställda och är ledande inom digitalisering av samhället. Bolaget förvärvar, driver och utvecklar bolag som fokuserar på att digitalisera olika sektorer, inklusive design, konstruktion, produktdatainformation och fastighetsförvaltning. Addnode Group AB strävar efter att erbjuda innovativa programvaror och tjänster för att möta framtidens utmaningar inom samhällsbyggnad och teknik. Besök addnode.com för mer information.



Fas 2 av 3 i pilotprojektet för digitalisering av arbetsrutiner för kollektivtrafiken med hjälp av AI och ML med Chalmers Industriteknik genomförd.

Fas två av tre i pilotprojektet för utveckling av kvalitetssäkrade och effektivare arbetsrutiner inom kollektivtrafiken med hjälp av AI och ML är nu genomförd. Tillsammans med Chalmers Industriteknik har vi producerat ett lyckat ’Proof of Concept’ (PoC).

Vi har utvärderat resultatet och ska nu välja ut en lämplig samarbetspartner för ett 1-årigt pilotprojekt för att finslipa och förfina vår teknik och våra algoritmer.
Därefter planerar vi en europalansering.


Page 1 of 612345...Last »