Public Transport

JETAS ärendehanteringssystem används i dag inom kollektivtrafiken för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och tågstationer.

Jetas PT har utvecklats specifikt mot kollektivtrafikbranschen i samarbete med Västra Götalandsregionen, Chalmers Industriteknik, Primär och Skånetrafiken. Målet var att utveckla funktioner efterfrågade inom kollektivtrafiken så som: ruttoptimering, analys av skadegörelse, hantering av tillfälliga trafikomläggningar, felanmälningar med automatiska polisrapporter.

Miljövänligt och enkelt

Systemet är webbaserat och driftpersonal använder sin telefon och en app för alla uppgifter. Med ett papperslöst system förenklas kommunikation och planering. Dessutom ger det miljö- och kostnadsbesparingar.

– Miljöbesparing
Med ruttoptimering sparas miljö och drivmedel.

– Skadegörelseanalys
Snabb och interaktiv rapportering i en karta med statistik och grafer över skadegörelse, klotter, kostnader m.m. Du väljer själv vad du vill se!

– Hållplatsbesiktning
Tekniker och operatörer (alla du väljer) kan skapa arbetsorder direkt på plats. Ger full överblick och uppföljning på arbete som inte kan eller bör schemaläggas.

– Dashboard
Ger momentan status på allt planerat arbete. Det första du ser när du öppnar systemet.

– Felanmälan
Alla som upptäcker fel eller brister kan skapa en felanmälan direkt på plats, enkelt och papperslöst. Helpdesk kan registrera ärenden direkt i systemet.

– Inventering
Med vårt system kan du utföra både fullständiga inventeringar och uppdatering av befintlig information, vilket synkas med befintliga register i JETAS. Inventeringen görs genom en kombination av fotografering av objekt, drop-down lista, kryssrutor och fritext. Rapporter kan hämtas i realtid på t.ex. antal utförda inventeringar under en vald tidsperiod eller de senast utförda. Rapporter kan även filtreras på tid, plats och utrustning.

– Synkronisering med Rebus
JETAS kan vid behov interagera med Rebus för automatisk synkronisering och uppdatering av hållplatsregister.

Nöjda resenärer

De som använder systemet idag säger att kundnöjdheten ökat markant samtidigt som antalet felanmälningar från resenärerna minskat drastiskt. Systemet ger full överblick över alla objekt och arbeten – inga ärenden glöms bort.

Så här ser JETAS för PT ut


Ruttoptimering – hur fungerar det?

– JETAS skickar ut arbetsordrar till driftpersonalens smartphones om vilka byggnader/hållplatser/stationer m.m. som ska besökas och vad som ska göras och när. (städ, reparation, underhåll mm.)
– Arbetsorderna innehåller en hel rutt med flera byggnader/hållplatser som i JETAS har optimerats med en knapptryckning för bästa körväg.
– Om det finns annan arbetsorder inom en viss angiven sträcka är det möjligt att få besked om detta, åtgärda denna och sedan återvända till den optimerade rutten.
– Kvalitet och närvaro kan kontrolleras med streckkoder eventuellt RFID/NFC tagg på varje objekt

De huvudsakliga arbetsuppgifterna för en hållplatstekniker är visserligen praktiska. Men allt som inte handlar om att ta hand om busskurer gör Rasmus Helander direkt i mobiltelefonen.

Testimonial Håller rent med kvast och mobil
Håller rent med kvast och mobil
Primär Infrastruktur

Att alla jobbar med samma ärende i ett system har minskat antalet mail markant. Vi kommunicerar i Jetas om det tex behöver göras en beställning på en ny topp eller ellips.

Testimonial Eva Klingstedt
Eva Klingstedt
Trafikutvecklare, Skånetrafiken


I samarbete med



Jetas förvärvas av Addnode Group AB

Göteborg, den 11 januari 2024 – Addnode Group AB, ett internationellt bolag med över 2000 anställda och ledande inom digitalisering av samhället, meddelar idag förvärvet av Jetas Quality Systems AB. Syftet med förvärvet är att stärka kunderbjudandet inom Persontrafik och öka utvecklingsresurserna för att ge ännu bättre service till våra kunder.

Jetas Quality Systems AB är nu ett systerbolag till Forsler och Stjerna AB, som är Sveriges ledande mjukvaruutvecklare för planering av kollektivtrafik, skolskjuts och trafikinformation. Forsler och Stjerna AB är mest kända för sin framstående produkt Rebus.

Med detta förvärv blir Addnode Group AB och dess dotterbolag, tillsammans med Jetas och Forsler och Stjerna AB, den största aktören i Sverige inom området mjukvara för drift och planering avseende Persontrafik. Detta möjliggör en kraftfull samverkan och ger företagen möjlighet att dra nytta av sina gemensamma styrkor och resurser.

”Vi är glada över att Jetas Quality Systems AB blir en del av Addnode Group-familjen. Detta förvärv stärker vår position inom Persontrafik och ger oss möjlighet att erbjuda ännu mer innovativa lösningar till våra kunder.” säger Thomas Planhage, Grundare för Jetas Quality Systems AB.

Med Addnode i ryggen får vi också möjlighet att vidareutveckla våra funktioner för fastighetsunderhåll, så som t.ex. felanmälan och ärendehantering. Vi kan nu svara upp mot ökade krav från större fastighetsägare, inte minst gällande integrationer. Detta ger oss även möjlighet att delta i större offentliga upphandlingar.

För mer information om Addnode Group AB och dess dotterbolag, besök addnode.com.

Om Addnode Group AB
Addnode Group AB är ett internationellt bolag med 2000 anställda och är ledande inom digitalisering av samhället. Bolaget förvärvar, driver och utvecklar bolag som fokuserar på att digitalisera olika sektorer, inklusive design, konstruktion, produktdatainformation och fastighetsförvaltning. Addnode Group AB strävar efter att erbjuda innovativa programvaror och tjänster för att möta framtidens utmaningar inom samhällsbyggnad och teknik. Besök addnode.com för mer information.



Fas 2 av 3 i pilotprojektet för digitalisering av arbetsrutiner för kollektivtrafiken med hjälp av AI och ML med Chalmers Industriteknik genomförd.

Fas två av tre i pilotprojektet för utveckling av kvalitetssäkrade och effektivare arbetsrutiner inom kollektivtrafiken med hjälp av AI och ML är nu genomförd. Tillsammans med Chalmers Industriteknik har vi producerat ett lyckat ’Proof of Concept’ (PoC).

Vi har utvärderat resultatet och ska nu välja ut en lämplig samarbetspartner för ett 1-årigt pilotprojekt för att finslipa och förfina vår teknik och våra algoritmer.
Därefter planerar vi en europalansering.



Fas ett av tre i pilotprojektet för utveckling av effektivare arbetsrutiner för kollektivtrafiken med hjälp av AI och ML med Chalmers Industriteknik genomfört.

Fas ett av tre i pilotprojektet för utveckling av effektivare arbetsrutiner inom kollektivtrafiken med hjälp av AI och ML med Chalmers Industriteknik genomfört och slutrapporterat till Västra Götalandsregionen.

Utfallet blev mycket lyckat och har bl.a. genererat ett spin-off-projekt. Vi har inlett fas ett (av tre) i det nya projektet för att senare kombinera dem under gemensam fas-två utveckling.

Vi arbetar nu intensivt vidare och beräknar att vara klara med ett Proof-of-Concept till sommaren 2021.


Page 2 of 712345...Last »