Public Transport

JETAS ärendehanteringssystem används i dag inom kollektivtrafiken för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och tågstationer.

Jetas PT har utvecklats specifikt mot kollektivtrafikbranschen i samarbete med Västra Götalandsregionen, Chalmers Industriteknik, Primär och Skånetrafiken. Målet var att utveckla funktioner efterfrågade inom kollektivtrafiken så som: ruttoptimering, analys av skadegörelse, hantering av tillfälliga trafikomläggningar, felanmälningar med automatiska polisrapporter.

Miljövänligt och enkelt

Systemet är webbaserat och driftpersonal använder sin telefon och en app för alla uppgifter. Med ett papperslöst system förenklas kommunikation och planering. Dessutom ger det miljö- och kostnadsbesparingar.

– Miljöbesparing
Med ruttoptimering sparas miljö och drivmedel.

– Skadegörelseanalys
Snabb och interaktiv rapportering i en karta med statistik och grafer över skadegörelse, klotter, kostnader m.m. Du väljer själv vad du vill se!

– Hållplatsbesiktning
Tekniker och operatörer (alla du väljer) kan skapa arbetsorder direkt på plats. Ger full överblick och uppföljning på arbete som inte kan eller bör schemaläggas.

– Dashboard
Ger momentan status på allt planerat arbete. Det första du ser när du öppnar systemet.

– Felanmälan
Alla som upptäcker fel eller brister kan skapa en felanmälan direkt på plats, enkelt och papperslöst. Helpdesk kan registrera ärenden direkt i systemet.

– Inventering
Med vårt system kan du utföra både fullständiga inventeringar och uppdatering av befintlig information, vilket synkas med befintliga register i JETAS. Inventeringen görs genom en kombination av fotografering av objekt, drop-down lista, kryssrutor och fritext. Rapporter kan hämtas i realtid på t.ex. antal utförda inventeringar under en vald tidsperiod eller de senast utförda. Rapporter kan även filtreras på tid, plats och utrustning.

– Synkronisering med Rebus
JETAS kan vid behov interagera med Rebus för automatisk synkronisering och uppdatering av hållplatsregister.

Nöjda resenärer

De som använder systemet idag säger att kundnöjdheten ökat markant samtidigt som antalet felanmälningar från resenärerna minskat drastiskt. Systemet ger full överblick över alla objekt och arbeten – inga ärenden glöms bort.

Så här ser JETAS för PT ut


Ruttoptimering – hur fungerar det?

– JETAS skickar ut arbetsordrar till driftpersonalens smartphones om vilka byggnader/hållplatser/stationer m.m. som ska besökas och vad som ska göras och när. (städ, reparation, underhåll mm.)
– Arbetsorderna innehåller en hel rutt med flera byggnader/hållplatser som i JETAS har optimerats med en knapptryckning för bästa körväg.
– Om det finns annan arbetsorder inom en viss angiven sträcka är det möjligt att få besked om detta, åtgärda denna och sedan återvända till den optimerade rutten.
– Kvalitet och närvaro kan kontrolleras med streckkoder eventuellt RFID/NFC tagg på varje objekt

De huvudsakliga arbetsuppgifterna för en hållplatstekniker är visserligen praktiska. Men allt som inte handlar om att ta hand om busskurer gör Rasmus Helander direkt i mobiltelefonen.

Testimonial Håller rent med kvast och mobil
Håller rent med kvast och mobil
Primär Infrastruktur

Att alla jobbar med samma ärende i ett system har minskat antalet mail markant. Vi kommunicerar i Jetas om det tex behöver göras en beställning på en ny topp eller ellips.

Testimonial Eva Klingstedt
Eva Klingstedt
Trafikutvecklare, Skånetrafiken


I samarbete med



Tack för årets Rebus användarmöte i Malmö!

Vi på JETAS vill rikta ett stort tack till Forsler & Stjerna (FSKAB) och samtliga besökare i form av Sveriges regionala kollektivtrafikmyndigheter som i Malmö skapade ett värdefullt tillfälle för oss att nätverka med branschen och demonstrera vårt erbjudande med koppling till det marknadsledande trafikplaneringssystemet Rebus. Jetas hållplatshanteringsverktyg är ett viktigt komplement till Rebus och används redan av flera RKM:er, bland annat Skånetrafiken och Hallandstrafiken. Under användarmötet fick vi chansen att visa upp de kundnyttor vi skapar i integrationen mellan Rebus och JETAS samt dela med oss av hur vi ser på vårt framtida samarbete, framför allt ur ett tekniskt perspektiv.

De kundnyttor som vår affärsansvarig, Joachim Andersson, tillsammans med FSKAB:s CTO, Johan Rix, lyfte under användarmötet är mångfaldig. JETAS hållplatshanteringsverktyg innehåller informationsfält som speglas i Rebus – från koordinater, kantstenshöjd till väderskydd samt andra viktiga parametrar – och kan synkroniseras automatiskt, vilket minskar behovet av manuell uppdatering. Utöver inventering stödjer verktyget även ärendehantering, rondering och kommunstatistik. Med JETAS mobilapp för fältpersonal täcker vi tillsammans med Forsler & Stjerna hela flödet från planering till resenär, och säkerställer att hållplatsinformationen alltid är aktuell. För att göra beställningsförfarandet enkelt för våra gemensamma kunder erbjuder nu Forsler & Stjerna denna lösning som en tilläggsmodul till Rebus, vilket innebär att ni slipper allt krångel med upphandlingar och långa inköpsprocesser. Kontakta Joachim Andersson för att veta mer hur om det går till i praktiken!

Under användarmötet hade vi också talare från Commute på scen, ett samarbete inom vår koncern Addnode Group, som är nischat mot kollektivtrafiken, där vi numera också ingår. Vi hoppas och tror att det kommer stärka såväl JETAS och koncernens erbjudande inom kollektivtrafik och mobilitet.

Återigen, stort tack för visat engagemang och intresse, och vi hoppas närvara vid fler Rebus användarmöten framöver!



Stort tack till alla deltagare på användarmötet 3–4 juni 2025 i Göteborg

Tack för två inspirerande dagar i Göteborg!
Stort tack till alla som deltog på vårt användarmöte på Elite Plaza Hotel i Göteborg! Det blev två fullspäckade dagar med mycket information, engagerade diskussioner och givande erfarenhetsutbyten mellan våra användare.

Vi har tillsammans utforskat nyheterna i version 7, tittat närmare på färdiga och kommande API:er, integrationsmöjligheter och spännande samarbeten inom Addnode Group. Det var också värdefullt att få mötas och prata direkt med både utvecklare och kollegor i branschen.

Vi ser redan fram emot nästa gång, tack för att ni bidrog till ett riktigt bra möte!



Glöm inte att anmäla dig till årets användarmöte för Jetas PT den 3–4 juni 2025 i Göteborg.

Glöm inte att anmäla dig till årets användarmöte för Jetas PT den 3–4 juni 2025 i Göteborg.

Vi ses på Elite Plaza för att ta del av nyheter i version 7, färdiga och kommande API:er, integrationsmöjligheter och samarbeten inom Addnode Group. Dessutom blir det diskussioner, erfarenhetsutbyte och möten med både utvecklare och kollegor.

Sista anmälningsdag: 30 april

Anmäl dig till martin.henningsson@jetas.se – och ta gärna med en kollega. Vi ser fram emot att ses!


Page 1 of 812345...Last »